Tolnay Imre képzőművész festészeti munkásságára összpontosító tárlat látható Térgesztusok címmel június 20-tól a Műcsarnokban.
A Térgesztusok című kiállítás három, tematikailag egymásra építkező termét végigjárva az érdeklődők úgy érezhetik, mintha Andrej Tarkovszkij orosz filmrendező Sztalker című filmjének világába érkeznének, s a filmbeli Zóna – amely egyben Tolnay egyik kiállított művének címe – szabályait elfogadva jutnának el lelkük mélyére. A szeptember 21-ig látogatható tárlatot a vásznakra festett alkotások képi világát megidéző videóinstalláció teszi teljessé.
Tolnay Imre művészete egyszerre absztrakt és figuratív, transzcendens és realista.
Jellemző rá az organikus formák használata, a szimbólumgazdagság és a töredékességükben kiteljesedő struktúrák felmutatása. Alkotásaiban az egymásnak látszólag ellentmondó összetevők harmonikus egységgé olvadnak össze, így tárva fel a világ komplexitását és ellentmondásosságát. Legfontosabb témája a tér, amelytől elválaszthatatlan az idő örökké változó végtelensége. Műveivel egzisztenciális kérdésekre keres vizuális válaszokat. Alkotásainak textúrái sokfélék: vakolatot, földet, fémet, plüss anyagokat, naturális matériákat, szenet, homokot, gyapjút hord fel vásznaira, hogy azokkal térszerűvé, mégis síkban maradó képpé alakítsa a műveit.

A grafikával, akvarellel, fotográfiával és installációk készítésével is foglalkozó Tolnay 1992-ben a Magyar Képzőművészeti Egyetemen szerzett képgrafikusi diplomát, majd 1995-ben a mesterképzőt is elvégezte, 2003-ban doktori fokozatot szerzett a Pécsi Tudományegyetem Művészeti Karán, 2013-ban pedig ugyanott habilitált.
Forrás: MTI, borítókép: Tolnay Imre: Távol, 2015, homok, vakolat, akril, vászon (részlet)